Matej Kravjar, Juliana Lipková, Pavol Marek, Martin Zíka
Identifikácia recenzovaného produktu
Identifikácia recenzenta a jeho odbornej spôsobilosti
Ani jeden z uvedených recenzentov nikdy nerecenzoval edukačný softvér.
Charakteristika posudzovaného produktu
Tento produkt je špecializovaný softvér na ovládanie a prácu s interaktívnou tabuľou. Je určený pre základné a stredné školy vlastniace interaktívnu tabuľu.
Štruktúra programu je štandardná pre operačný systém Windows. Sme zvyknutý na záložky, ktoré sú presúvateľné s drobnými nastaveniami. Rozsah je nastaviteľný. V základnom nastavení postačujúci, možnosť pridávať komponenty. V rozsahu sú základné vyučovacie predmety a oblasti ľudskej činnosti. Forma je jednoduchá, neprívetivá pre mladšieho užívateľa. Možnosti interaktívnej tabule sú široké, ale zostávajú nevyužité.
Softvér je určený na precvičovanie a prehlbovanie vedomostí. Jeho cieľom je zvýšiť mieru interakcie.
Spôsob zaradenia produktu do výchovno-vzdelávacieho procesu
Softvér nie je určený špeciálnej skupine škôl, ale potrebuje finančne náročný hardvér (Interaktívnu tabuľu). Softvér nie je konkrétne zameraný na žiaden vyučovací predmet, je určený iba na prácu s interaktívnou tabuľou, ktorá má nahradiť klasickú tabuľu. Použitie produktu nesúvisí s obsahom osnov. Produkt slúži na modernizáciu osnov, podporuje medzipredmetové aktivity a projekty, kooperatívny spôsob učenia a rozvíja a podporuje komunikáciu v poznávacom procese.
Produkt je multifunkčný. Dá sa použiť na výklad učiva, preskúšavanie, ako aj na spoločné precvičovanie už prebratého učiva.
Na Slovensku a v okolitých krajinách nie sú skúsenosti s týmto produktom, o iných krajinách nemáme postačujúce informácie.
Ako produkt rozvíja informačnú gramotnosť
Na základnej úrovni nevyžaduje produkt pre deti žiadne znalosti, pre pedagóga minimálne ovládanie základov práce s PC. Na vyššej úrovni sú potrebné rozšírené znalosti. Produkt okrem primárneho zámeru rozvíja aj informačnú gramotnosť, deti majú možnosť prvého kontaktu s PC, môžu sa naučiť základy interakcie s počítačom.
Didaktická kvalita produktu
Softvér má didakticky nevhodné rozhranie. Dieťa nezaujme, skôr unudí. Rozhranie je veľmi fádne. Neposkytuje spätnú väzbu. Produkt využíva vizualizáciu a je multimediálny, avšak nevyužíva celý potenciál. Je otvorený na úrovni multimediálnych údajov, nie je modifikovateľný a iba mierne rozšíriteľný.
Vôbec nemá hravú formu, snaží sa iba informatizovať vyučovací proces.
Technická kvalita produktu
Produkt sa javil stabilne. Autori pokračujú vo vývoji, podpore tohto produktu, v primeranej miere vydávajú nové aktualizácie. Dá sa očakávať, že softvér bude podporovaný aj v budúcnosti, pod novými operačnými systémami.
Odborné a technické zabezpečenie
Nároky na využívanie produktu sú veľmi vysoké, je potrebná interaktívna tabuľa, ktorú treba do škôl zakúpiť. Produkt obsahuje help v dostatočnom rozsahu, kvalita helpu je primeraná potrebám. Bude potrebné zaškolenie vyučujúcich, na zaškolenie je potrebný informaticky vzdelaný človek, napríklad učiteľ informatiky alebo správca siete.
Produkt je skôr súbor obrázkov, s minimálnym množstvom aktivít. Jazyk komunikácie je český (nie všetky výrazy sú preložené z anglického jazyka). Nemáme informácie o akýchkoľvek iných podobných produktoch, teda nemôžme porovnávať úroveň komunikácie s používateľmi.
Licenčná politika
Produkt je dodávaný s interaktívnou tabuľou. Licenčná politika samostatného predaja produktu nám nie je známa. Vzhľadom na to, že softvér je dodávaný spolu s tabuľou, nevznikajú ďalšie finančné požiadavky.
Hodnotenie produktu
Produkt je po didaktickej stránke nezvládnutý, nevyužíva ani zďaleka potenciál interaktívnej tabule. Jediné, čo nás zaujalo, bola konkrétna aktivita k zemepisu, v ktorej sme dopĺňali štáty do slepej mapy.
Nie sú nám známe žiadne alternatívne programy k interaktívnym tabuliam, ale v zahraničí určite existujú aj sa používajú. Na podobné aktivity sa v súčasnosti používajú najmä projektory.
Záverečné vyjadrenie recenzenta
Daný produkt by sme skôr neodporučili do vyučovacieho procesu, pretože
nesplnil nami kladené didaktické požiadavky. Hodnotíme ho číslom (2.718).