Témy, príklady & stuff
Témy
Jednotlivé hodiny by som rád robil monotématické. Tu sú zhruba témy, ktoré by som rád prebral.
-
Úvodná prednáška, 9. septembra
- kto som, čo som ... :-)
- čo budeme robiť
- kde sa dajú nájsť príklady: KSP, MOP, PKSP, IPSC, IOI, CEOI, ACM, Univerzitné súťaže, ...
- aké existujú knižky: Žužliakove skriptá, Mountove skriptá, CLR
- že treba riešiť matiku/fyziku: MO, KMS, Strom, PraSe, FO, FKS
- jednoduché greedy algoritmy, časová zložitosť
- KSP vedci
- PKSP 10-4-3 Ssssssstttttriiinng, PKSP 10-2-2 Minitónní postupnost, KSP 1324
-
Stack, fronta, algoritmy na mape 0/1 (floodfill), 23. september
- prehľadávanie do šírky a do hĺbky
- či sa dá výjsť z bludiska
- koľko je ostrovov na mape
- najkratšia cesta
- Vyberko 1998
- IOI 2003, Amazing Robots
- Turtles CEOI 1997
- CEOI 1999
- Villa, Vyberko 1997
-
Grafy 1: reprezentácie grafov a najkratšie cesty, 30. september
- Dijkstrov algoritmus
- Floyd-Warshallov algorimus
- výberko 2003, syr
- MOP Nitra, ked som bol 3 tretiak, kamióny
- Pravdepodobnost, KSP-Z +-15.
- Poštár zvoní iba raz
-
Quicksort, Binary search, Medián, 7. obtóber
- klasika s ropovodom a vrtnými vežami
- KSP 1713, CEOI +-1999, Vojaci
- Najdlhšia neklesajúca podpostupnosť, MOP
- KSP 1413
-
Geometria 1: Obsah, obvod, ťažisko, príslušnosť do vnútra mnohouholníka, 21. október
- geometrické vzorce
- Origami, CPSPC 1999
- výberko 2003, klinec
- vyberko 1998, Video Surveilance
- Dáždovka, výberko 1997
- KSP 1421 O koláči II
- výberko 1999, geometrický FW
-
Backtracking, 28. október
- rozdiel DFS a Backtracku (Hamiltonovská kružnica)
- rezanie
- Hadica Sally
- Kôň, Výberko 1997
- Amazing Walks, Výberko 1997
- Koláč, Výberko 1996
- 3D veža, KSP
- Graph Coloring, Výberko 1997
-
Dynamické programovanie 1, 4. november
- idea sa bude ilustrovať na príkladoch
- Santove fľaše
- MOP Nitra 1997 0/1 Matica
- Doplnenie na palindróm
- CEOI 1996, Ships
- CEOI 1996, Cutting Rectangles
- kľúče, KSP 14. ročník
-
Grafy 2: DFS, Topologický sort, Artikulácie, mosty, dvojsúvislosť, 11. november -- MOP
- KSP 20. ročník, Artikulácie
- KSP 14. ročník, Mosty
- Randomly Wired Neural Nets, Výberko 1998
- Kráľovskí posli, Výberko 1998
-
Teória hier, 18. november
- úvod na nejakom trápnom nime
- vyhrávajúce a prehrávajúce pozície
- Na kope je N zápaliek (N nepárne). Dvaja hráči striedavo odoberajú z
kopy 1, 2 alebo 3 zápalky. Hra sa končí, keď je kopa prázdna.
Prehráva hráč s nepárnym počtom zápaliek.
- PKSP 10-3-2
- Voracious steve
- MOP, ked som bol druhák - Košice
- Výberko 2002 schody
- KSP 1715 Hra s pešiakmi
- IOI 2003, Kravy
- Got root?, IPSC 2003
- enemkopový nim, CPSPC 1999
- Conqueror, CEOI 2002
-
Spájané zoznamy a vyhľadávacie stromy (bez vyvažovania), 25. november
- ako sa používajú pointre a ako sa alokuje pamať
- zacyklenosť jednosmerného zoznamu
- O magickom kruhu
-
Halda (Heap), 2. december
- heap a heapsort
- PKSP 10-4-1 Wagón klád
- Dijkstrov alg. s heapom
-
Teória čísel 1: nsd, gcd, prvočísla, 9. december
- úvod do deliteľnosti a kongrunencií
- prvočíselný rozklad
- euklidov algoritmus pre nsd
- Pikova veta
- Výberko 1996, Objects
- Výberko 1997, Circular numbers
- Diskrétny logaritmus, Rýchlostné
- IPSC 1999, Faktoriál
- Antiprime numbers, POI-8-1
-
Grafy 3: Najlacnejšia kostra a stromy, 13. január
- Primov algoritmus
- Kruskalov algoritmus
- Union/Find set
- IOI 2003, Trail Maintance
- KSP Zoči-voči
- CEOI 1999, Hádanie binárnej postupnosti
- KSP(-Z) Danova kostra
- KSP 20. ročník, O telegrafnej sieti
-
Geometria 2: Konvexný obal a iné, 27. január
- PKSP 10-3-4 Hic sun leones
- CEOI 2002 Košice, A highway and the seven dwarfs
- výberko 2002, omotaj
- partizánska metóda, quickhull, graham scan, namakaný
- konvexný obal kruhov
- zjednotenie obĺžnikov
- prieniky N úsečiek
-
Grafy 4: Párovanie v bipartitnom grafe
- plain verzia
- veveričky dlaždičkujú, KSP +/- 14. ročník
- guards CEOI 2002
-
Dynamické programovanie 2
- kompresia reťazcov: A4(B)C7(CD)
- MOP 1999/2000-II-2
-
Riešenie sústav lineárnych rovníc
- Jordan, Gauss, (metóda hlavných prvkov)
- riešenie sústav nad Zp
- výberko 2002 a 2003
- niečo nad Z2
-
Hashovanie
- idea
- Research, Vyberko 1997
-
Grafy 5: Toky
- Ford fulkersonov algoritmus
- súvislosť s párovaním v bipartitinom grafe
- KSP, +/-14. ročník, Rumovody
- IPSC 2002, futbal
- ? KSP Rytieri
-
Kombinatorika
- permutácia, cykly, inverzie
- kódovanie a generovanie kombinatorických objektov
- rátanie počtu kombinatorických objektov: inverzie permutácie, KSP trojuholníky, CPSPC 1999
- KSP iglu, 00-čísla
- CEOI 1997, Hexadecimal numbers
- CEOI 1999
- CPSPC 1999
- Výberko 1996, Subsets
- CEOI 2002, A decorative fence
- POI-7-2, Automophisms
-
Rozdeľuj a panuj, nuansy k rekurzii
- KSP 18?? turnaj
- najbližšie dva body
- Mergesort
- Spatial Structures, Výberko 1998
- čo je chvostová rekurzia
- Ako zabezpečiť, že Quicksort bude mať *vždy* najviac logaritmický stack?
- počet inverzií
-
Intervalové stromy a prípadne iné extravagatné dátové štruktúry
- KSP Kuboh
-
Stringy
- Fibonacciho slová, Výberko 1998
- Viruses, POI-7-1
Advanced topics
Tú sú nejaké náročnejšie veci. Tie budem rozprávať, keď nám zvýši čas, prípadne podľa záujmu
a úrovne obecenstva.
- (nejake) Vyvážené stromy, asi AVL
- Median of 5 Partioning
- Knuth-Moris-Pratt
- Teória hier: Grundyho čísla
- Prehľad dátových štruktúr
- P versus NP
- Numerická matematika
- Grafy 6: Silnosúvislé komponenty, Najmenší spoločný predok, Rýchle párovanie, Ofarbovanie a iné chuťovky
- Výpočtová geometria 3
Rozcvičky
Jedno chýbajúce číslo z množiny {1,2,...,n}.
Záporné mocniny 2
Parita počtu deliteľov
Daný string nad {a,b}. Povedzte a/n, či sa dá rozedliť na dva stringy, tak aby #a v 1. = #b v 2.
2D veža
Súvislá podpostupnosť s najväčším súčtom
Je daná postupnosť kladných čísel a číslo K. Existuje súvislá podpostupnosť so súčtom K?
Plocha prieniku obdĺžnikov
- V poli je dané číslo po cifrách. Vypíšte najmenšie väčšie číslo, ktoré sa skladá z tých istých cifier.
- Je dane n,k. Kolko existuje binarnych postupnosti dlzky n, takych ze neobsahuju k rovnakych cifier za sebou?
- Je daná permutácia involúcia?
- Koľko cyklov má daná permutácia?
- Koľko inverzií má permutácia?
- Koľko výmen treba na utriedenia permutácie?
- Hladné kravy, USACO Fall 2002 Orange
- Počet núl na konci faktoriálu
- Density map, POI-8-1
- Intervals, POI-8-1
Tažké príklady
Tu je pár príkladov do zálohy pre snaživcov, čo nedajú pokoj a stále frflú, že všetko, čo vysvetľujem, je ľahké.
(Niektoré z tých príkladov by som nevedel vyriešiť ani ja.)
Ak sa vám bude máliť, budete si na internete hľadať a riešiť príklady sami.
Výberko 1999 streda21, Though Nut to Crack
- Výberko 1999, Plášť kvádra
- Eulerovský ťah, +- 15. ročník KSP-Z
- Kódovanie permutácií, kombinácií, CEOI 1997 Novy Sanc
- CEOI 1997 Novy Sanc, Hamiltonovská kružnica, +- 15. ročník KSP 1. kolo
- CEOI 1998 Vojaci, aj v KSP
- KSP Vrabec Čin-Čin, PKSP Rozkopaná ulica
- KSP O univerzitnom knihovníkovi
- Kandidáti, MOP 1999 II-3
- eNeM kopový nim, CPSPC 1999
- Kryhy, KSP 1444
- 3D krabica a veža
- KSP 1531 O zlej kráľovnej
- Fibonacciho slová, Výberko 1998
- KSP Skáčúci študenti
- BW, Výberko 1996
- Numbering Path, Výberko 1997
- Kráľovskí posli, Výberko 1998
- Diskrétny logaritmus, Rýchlostné
- Musketeers, POI-6-1
- Ghostbusters, CLR
- Water, POI-6-3
- O čiernych krabičkách, KSP 1935
Iné
- Niekedy, ak sa mi zadarí, spravíme ACM-like contest.
- Kubáčkovský test
© Dávid Pál, 2003/2004